مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی

دانشگاه علوم پزشکی قم

  • 1389/12/15 - 10:00
  • 63
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

شرایط شرکت در سومین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی

شرایط شرکت در سومین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی از سوی وزارتخانه اعلام شد کشور اعلام شد.

الف-رشته و مقطع: المپياد مخصوص همه دانشجويان مقاطع undergraduate  دانشگاههاي علوم پزشكي كشور طراحي شده است. دانشجويان مقاطع undergraduate  هم خيل عظيمي از دانشجويان كشور را تشكيل مي‌دهند و هم برخلاف مقطع تحصيلات تكميلي تفكر و حل مسأله نقش پررنگي در برنامه هاي آموزشي اين مقاطع ندارد.

ب- به منظور ورود  حداكثري دانشجويان، كليه دانشجويان سال 3 به بعد مقاطع كارشناسي و دكتراي حرفه اي (پس از گذراندن آزمون جامع علوم پايه) دانشگاههاي علوم پزشكي سراسر كشور مي‌توانند (بدون در نظر گرفتن معدل كل) در اين المپياد شركت كنند. براي استفاده از تسهيلات نخبگان و استعدادهاي درخشان بايد شرايط آيين نامه هاي مذكور نيز تأمين گردد. براي مثال علاوه بر كسب رتبه در المپياد علمي، دارا بودن حداقل معدل كل 16 براي عضويت در دفتر استعدادهاي درخشان الزامي است.

تبصره1: هر فردي كه رتبه هاي 2 يا 3 انفرادي را در المپيادهاي قبلي كسب نموده باشد، مجددا مي‌تواند در المپياد شركت نمايد، در صورتي رتبه او لحاظ مي‌گردد كه رتبه انفرادي بالاتري از سالهاي قبل كسب نموده باشد. منعي براي شركت در ساير حيطه ها در سالهاي بعد وجود ندارد.

تبصره2: در مرحله دانشگاهي دانشجويان امكان شركت در حيطه هيا مختلف را دارند(در صورت موافقت دانشگاه) ولي در مرحله كشوري هر فرد تنها امكان شركت در يك حيطه را دارد.

تبصره3:دانشجويان در زمان برگزاري آزمون غربالگري در مرحله دانشگاهي بايد شاغل به تحصيل باشند.

ج- تذكر مهم: كليه مراحل ثبت نام اوليه ،ارائه آموزش به كليه دانشجويان علاقمند دانشگاه،برگزاري آزمون غربالگري و معرفي تيم به ستاد المپياد علمي در وزارت متبوع و تقدير از دانشجويان برگزيده در سطح دانشگاه توسط مراكز توسعه آموزش علوم پزشكي دانشگاههاي علوم پزشكي كشور انجام مي‌پذيرد.

تعاريف                                                                                                                                                        

مقدمه:

پيشرفتهاي سريع و روزافزون علوم، خصوصا علـوم پزشـکي و تغيير و تحولات مستمر در اقدامات پيشگيري تا نوتواني بيماران، نياز به بازنگري در اهداف غائي تعلـيم و تربيـت بخصـوص آمـوزش پزشکي را بـه شدت مطرح سـاخته اسـت. آينده ايران نيازمند افرادي است که بتوانند بصورت خلاقانه و گروهي به حل مسائل کشور بپردازند. رسالت دانشگاههاي کشور براي شناسايي، هدايت و پرورش استعداد‌هاي علمي دانشجويان بر کسي پوشيده نيست. به علاوه، دانشگاههاي علوم پزشکي به عنوان متوليان سلامت جامعه، نقش مضاعفي را در توسعه پايدار بر عهده دارند؛ از يک طرف بايستي نيروي انساني و دانش مورد نياز در بخش سلامت را توليد کنند و از طرف ديگر، مديران شايسته‌اي را براي رهبري نظام سلامت و همسو سازي حرکتها و تصميم گيري‌هاي اين نظام با جهت گيري کلي توسعه در کشور عرضه نمايند. متاسفانه دانشگاههاي علوم پزشکي برنامه‌اي براي پرورش مهارت حل مساله و کار تيمي در نظام سلامت ندارند. در واقع روش آمــوزش ســنتي در دانشــگاهها در بيشــتر مواقــع مخلــوطي از اطلاعات و مفاهيم را به دانشجويان ارائه مي‌دهـد، امـا آنـان را در تجزيه و تحليل، اولويت بندي و سازماندهي دانش نو‌ظهور که لازمه تفکر انتقادي بوده و منجر به يادگيري موثر و با معني خواهد گشـت، به حال خود مي‌گذارد.
يکي از روشهاي رفع اين نقيصه طراحي مسابقه‌اي کشوري است که مهارت حل مساله بصورت تيمي جزء ارزشهاي آن باشد. در مورد تاثير المپيادهاي علمي بر افزايش مهارتهاي دانش آموزان شرکت کننده در آنها مطالعات مختلفي انجام شده است. مطالعه‌اي در هلند در مورد تاثير المپياد رياضي در شکوفايي استعداد رياضي دانش آموزان، نشان داد که المپياديها در تحصيلات دانشگاهي خود موفق بوده اند و مقالات و کتابهايي در زمينه رياضي چاپ کرده اند. المپياد همچنين باعث افزايش اعتماد به نفس آنان شده بود و به انتخاب شغل آينده‌شان کمک کرده بود. اين امر نشان مي‌دهد که شرکت در مسابقات علمي مي‌تواند به رشد فردي و حرفه‌اي فرد کمک کند.
ايده اوليه برگزاري اين مسابقه علمي در سال 1379 در دانشگاه علوم پزشکي اصفهان مطرح گرديد. از حدود سال 1385 اقدامات اوليه براي طراحي آن شروع شد و تاکنون جلسات متعدد هم انديشي با حضور استادان، کارشناسان و دانشجويان حائز رتبه در المپيادهاي دانش آموزي برگزار شده است. با توجه به تفاهم به وجود آمده در ميان اکثر دانشگاهها و مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي مبني بر لزوم تقويت قدرت تفکر و استدلال بين دانشجويان علوم پزشکي، هم اکنون بستر مناسبي براي برگزاري اين المپياد فراهم آمده است.

 

اهداف برگزاري المپياد:

اگرچه برگزاري المپياد به صورت بالقوه مي‌تواند شکافهاي متعددي از نظام آموزش علوم پزشکي را ترميم نمايد، ولي اهداف مشخص زير براي آن متصور است:
 
1. تلاش در جهت جنبش نرم افزاري و رسيدن به چشم انداز 20 ساله
2. شناسايي افراد مستعد علمي
3. ترغيب و تشويق افراد مستعد علمي
4. جهت دهي به فعاليتهاي علمي فوق برنامه
5. ايجاد روحيه و نشاط علمي
6. تبادل فرهنگي بين دانشگاهي
 

ارزشهاي حاکم بر المپياد:

در المپياد دانشجويي تيمها از رشته‌هاي مختلف علوم پزشکي از دانشگاههاي علوم پزشکي سراسر کشور در جوي صميمي و هيجان انگيز بصورت خلاقانه به حل مسائلي مي‌پردازند که مي‌تواند به پيشرفت نظام سلامت کشور و يا علوم پزشکي در جهان کمک کند. بنابراين ارزشهاي زير در طراحي و اجراي المپياد حاكم خواهد بود:
 
1. توجه به تفکر خلاق و انتقادي
2. توجه به اهداف نظام سلامت
3. تشويق کار تيمي
4. تشويق فعاليتهاي بين رشته‌اي
5. ايجاد يک محيط شاد رقابتي
6. قدرشناسي از عالمان و توجه به فرهنگ اسلامي

 

  • گروه خبری : اخبار مركز
  • کد خبر : 4424
کلمات کلیدی