مراحل اجراي برنامه آموزش پزشكي پاسخگو
Socially accountable medical education (SAME)
توجيه برنامه با توجه به اصول قانوان اساسي:
قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران ضمن محوري برشمردن سلامت کامل و جامع انسان، بهداشت و درمان را از جمله نيازهاي اساسي مي شناسد ودولت را مكلف كرده است تا تمامي منابع، امكانات و ظرفيت هاي خود را جهت تامين، حفظ و ارتقاي سطح سلامت افراد كشور بسيج كند ( اصول 3،29،43 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران).
توجيه برنامه با توجه به سند برنامه چهارم :
با توجه به سند ملي برنامه چهارم توسعه در بخش بهداشت و درمان كشور، نظام جامع سلامت به منظور پاسخ به نقش ها و نيازهاي جديد، توانمندسازي نيروي انساني موجود و تربيت نيروي انساني جديد اصلاحات آموزشي به عمل خواهد آورد.
توجيه برنامه با توجه به سند چشم انداز 20 ساله كشور :
يکي از پنج محور اصلي چشم انداز 20 ساله کشور در افق 1404، دستيابي به جايگاه اول علمي و فناوري در سطح منطقه، تعيين شده است. در چشمانداز بيست ساله، مشخّصات جامعه سالم ايراني چنين توصيف شده است :“. . . برخوردار از سلامت، رفاه، امنيّت غذايي، تامين اجتماعي، فرصت هاي برابر، توزيع مناسب درآمد، نهاد مستحكم خانواده، به دور از فقر، فساد، تبعيض و بهره مند از محيط زيست مطلوب.“ 1 ـ تامين، حفظ و ارتقاء سلامت افراد جامعه، 2 ـ پاسخگويي به نيازهاي غيرپزشكي مردم و 3ـ مشاركت عادلانه در تامين منابع مالي.
چشم انداز برنامه:
ما برآنيم تا با اجراي اين برنامه، نظام آموزش پزشكي كشور را در راستاي پاسخگوئي به نيازهاي واقعي جامعه، و در راستاي تحقق برنامه توسعه چهارم كشور در حوزه سلامت، ارتقا دهيم به گونهاي كه در انتهاي برنامه به يك ساختار مناسب و پويا در آموزش پزشكي در تمامي مقاطع در كشور دست يابيم.
اهداف برنامه:
هدف اصلي برنامه:
· ارتقاي نظام آموزش پزشكي كشور در راستاي پاسخگوئي به نيازهاي واقعي جامعه
اهداف فرعي برنامه
· تدوين كوريكولوم آموزشي در راستاي پاسخگوئي به نيازهاي واقعي جامعه به تفكيك رشته و مقطع تحصيلي
· طراحي نظام پايش كوريكولوم آموزش در راستاي پاسخگوئي به نيازهاي واقعي جامعه به منظور حفظ پويائي آن
· طراحي شاخصهاي ارزشيابي برنامه آموزش در راستاي پاسخگوئي به نيازهاي واقعي جامعه
· طراحي نظام شناسائي و ارزيابي نيازهاي واقعي جامعه در حوزه سلامت در كشور
· طراحي برنامههاي توانمند سازي در دانشگاهها و گروههاي آموزشي در راستاي پاسخگوئي به نيازهاي جامعه
· اصلاح كوريكولوم آموزشي گروههاي آموزشي در راستاي پاسخگوئي به نيازهاي جامعه
· طراحي نظام انگيزشي مناسب براي سياستگذاران، اساتيد، دانشجويان، ارائه كنندگان خدمات به منظور تحقق هرچه بهتر پاسخگوئي به نيازهاي واقعي جامعه
مراحل اجراي برنامه در كشور
مدت اجراي برنامه 3 سال (1387 تا 1390)
الف: فاز اول برنامه ( ارزيابي وضعيت موجود)
1. تعيين كميته راهبردي آموزش پزشكي جامعه نگر در وزارت بهداشت
ب: فاز دوم برنامه (تدوين برنامه راهبردي)
ج: فاز سوم برنامه (طراحي و تدوين كوريكولوم و نظام پايش و ارزشيابي)
د: فاز چهارم برنامه (اجراي آزمايشي طرح)
ه: فاز پنجم برنامه (اجراي برنامههاي توانمندسازي دانشگاهها)